/** code highlight **/ /** code highlight **/
S.M.A.H.

Muhasabah



حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا



"hisablah diri kamu sebelum kamu di hisab"

Kita manusia tidak lari dari melakukan kesilapan. Kerana gelaran "manusia" itu berasal dari satu perkataan arab نسي(nasia) yang bermaksud lupa, jadi مانسي(manusia) adalah pelupa. Jadi kita perlulah muhasabah diri kita di mana silap kita, di mana kekurangan kita. Kita mesti berada di landasan yang betul semasa kita diberi kesempatan oleh Allah subhanahu wata'ala untuk melaksanakan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang oleh-Nya. Ingatlah, bahawa setiap yang hidup itu pasti akan mati seperti firman Allah:

كل نفس ذائقة الموت


Jadi, sementara masih hidup kita cubalah merebut peluang untuk menambah amalan kita supaya bekalan kita mencukupi untuk menghadap Allah.  Untuk mengukuhkan iman kita, yang paling  utama adalah mengenal Allah

اوّل الدين معرفة الله



"awal-awal agama itu mengenal Allah"


Bagaimana yang dikatakan mengenal Allah? Itulah yang wajib kita pelajari. Bila kita kenal Allah, insyaAllah kita tidak akan leka ataupun lalai dalam melaksanakan tanggungjawab kita sebagai Hamba-Nya. Justeru itu, kita juga akan berasa takut akan Allah dan tidak akan takut selain-Nya. Hal yang berlaku di zaman ini, banyak yang mengaku Islam tapi masih berakhlak yang bukan akhlak Islam. Ini kerana mereka tidak takut akan Allah, mereka tidak kenal Allah sebetulnya. Mungkin mereka pernah diajar di sekolah, tapi ia masih belum mencukupi kerana yang diajar di sekolah sangat ringkas dan ia "masuk telinga kanan keluar telinga kiri". Sedangkan ilmu tauhid perlu didalami oleh setiap umat islam dan perlu wujud didalam dada setiap umat islam.


Jika kita berdosa kepada Allah, segeralah kembali ke landasan yang betul. Bertaubatlah, kerana Allah menyukai orang yang bertaubat:



انّ الله يحب التوابين ويحب المتطهّرين



"sessungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan Allah menyukai orang-orang yang menyucikan dirinya"


Sessungguhnya Allah itu maha pengampun.
2 Responses
  1. Anonymous Says:

    subhanAllah...
    satu peringatan yang bagus..
    harapnya penulis dapat memasukkan entry yang baru ya..


  2. S.M.A.H. Says:

    insyaAllah kalau ada masa & idea..hehe


Post a Comment